bilgi@balabanhukuk.com.tr
KİŞİSEL VERİ KORUMA KANUNU GEREĞİNCE UYUM SÜRECİ

07.04.2016 tarihinde yürürlüğe giren KVKK, faaliyeti sebebi ile başkasına ait veri işleyen herkesin, veri sorumlusu sıfatı ile  uymakla yükümlü olduğu bir kanundur. Kanun kapsamında veri sorumlusunun yükümlülükleri ve veri sahibi olan ilgili kişinin hakları ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Bu kapsamda kanundan kaynaklanan yükümlülüklerin doğru bir şekilde yerine getirilmesi için, veri analizinin doğru bir şekilde yapılması gerekmektedir.

Eskişehir ve çevre illerde yapmış olduğumuz KVKK Uyum Sürecine yönelik çalışmalarımızda  görmüş olduğumuz tablo oldukça üzücüdür. Zira veri sorumluları , bu sorumluluklarının ya farkında değiller ya da eksik bilgiye sahipler. Örneğin; bir  doktor ya da eczacı, verbis kayıt yükümlülüğü taşımadığından kendisini veri sorumlusu olarak görmemektedir. Bunun gibi verbis kayıt yükümlülüğünü yerine getiren yüzlerce firma , diğer yükümlülüklerini gözardı etmektedir.

KVKK uyum süreci ; bir sistemin işyerine entegre edilmesi ve uygulanmasının sağlanmasıdır, yani bir çalışma kültürüdür. Bu kapsamda hemen hemen her işyeri veri sorumlusu olmaktadır. Bu sebeple ;  veri sorumlusu ,verbis kayıt yükümlülüğü olmasa bile,  aydınlatma yükümlülüğü, taahhütnameler, iç disiplini sağlayacak sözleşmeler gibi dökümantasyon yükümlülüklerinin yerine getirmesi gerekmektedir. Bunların haricinde veri sorumlusunun teknik olarak almak zorunda olduğu tedbirler bulunmaktadır.

Kişisel Veri Korumu Kurulu yapmış olduğu açıklamada , verbis kayıt süresinin uzatılmasına neden olarak ; yapılan kayıtların yanlışlığını göstermiştir. Yukarıda izah ettiğimiz yükümlülükler yerine getirilmeden ve dolayısıyla çeşitli analizleri içeren envanter hazırlanmadan yapılan verbis kaydının doğru olması imkansızdır.

Bu sebeple veri sorumlularının , telafi edilemez bir cezaya maruz kalmaması için ; hukukçu ve uzman yazılımcı ile çalışması gerekmektedir. Ayrıca süreç uyuma verilen önem sadece , cezaların yüksekliğinden değil,  kurumsallaşmanın bir ayağı olarak görülmesi gerekmektedir.