+90 (506) 253 60 66
bilgi@balabanhukuk.com.tr
TRAFİK KAZALARINDA ARAÇTA MEYDANA GELEN DEĞER KAYIPLARI

ARAÇTA MEYDANA GELEN DEĞER KAYBI

Trafik kazaları maddi hasarlı, ölümlü ya da yaralanmalı şeklinde olabilmektedir. Kaza sonrasında daha az kusurlu ya da kusursuz bulunan kişi maddi ve manevi tazminat hakkına sahip olabilmektedir. Hatta ölümlü trafik kazalarında, vefat edenin yakınlarının da tazminat hakkı doğmaktadır. Bu konular ile ilgili olarak yasal başvuruda bulunulmaktadır.

Yapılan ödemelerin genellikle bu başlıklar altında toplandığı, kişinin çoğu zaman aracında meydana gelen değer kaybı için bir başvuruda bulunmadığı genellikle karşılaşılan bir durumdur. Halbu ki, ikinci el piyasasında “kazalı “ ibaresi araçta önemli bir değer kaybına neden olmaktadır. Her ne kadar araç tamir edilse hatta parça değişikliğine gitse bile bu değer kaybı kaçınılmaz bir durum olmaktadır. İşte böyle durumlarda hak sahibinin aracında meydana gelen değer kaybını isteme hakkı bulunmaktadır.

Yargıtay değer kaybını, aracın olay tarihindeki 2.el piyasa rayiç değeri (aracın km`si, modeli, kullanım tarzı, önceden hasarlı olup olmadığı vs gözönünde tutularak) ile aracın gerekli onarımları yapıldıktan sonraki haliyle piyasa değeri arasındaki fark olarak tanımlamıştır. (Yargıtay 17.HD nin 2016/1046 E.-2016/5461 K. Sayılı kararı)

KİMLER ARAÇ DEĞER KAYBI İSTEYEBİLİR?

Trafik  kazasına karışmış ve bu kazada kusursuz  ya da daha az kusurlu bulunan  tarafın böyle bir hakkı bulunmaktadır.

ZAMANAŞIMI SÜRESİ NE KADARDIR?

Aracınızda meydana gelen değer kaybı için kaza tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde başvuru yapabilirsiniz.

ARAÇDA MEYDANA GELEN DEĞER TESPİTİ NASIL YAPILMAKTADIR?

Sigorta şirketine yapılacak başvuru için öncelikli olarak , ekspertiz raporu alınması daha sağlıklı olacaktır. Ekspertiz raporu aracın modeli, yaşı, kilometresi vb. hususlar ve kazadaki kusur oranları da gözönüne alınarak hesaplanmalıdır.

Nitekim Yargıtay 17.HD. “..davacı aracının modeli, markası, kaza tarihindeki yaşı, kilometresi vs. gibi hususlar gözönünde bulundurularak kaza tarihi itibariyle serbest piyasadaki 2. el piyasa rayiç değeri (hasarsız haliyle) ile aracın hasarı onarıldıktan sonraki haline göre serbest piyasadaki 2. el piyasa değeri arasındaki fark (aradaki farkın değer kaybı olarak kabul edilmesi) hususlarında ayrıntılı, gerekçeli, denetime elverişli bir rapor…”düzenlenmesi gerektiğini aksinin bozma nedeni olacağını düzenlemiştir. Eksperden alınan raporun da bu doğrultuda olması gerekmektedir.

BAŞVURU YOLLARI NELERDİR?

Kişi aracında meydana gelen değer kaybı ile ilgili olarak; karşı aracın trafik sigortasını yapan şirkete başvuru yapacaktır. Bu başvurunun reddi ya da kısmen kabulü halinde başvuru sahibi Sigorta Tahkim Komisyon Müdürlüğüne başvuru yapabilecektir.

Bunun haricinde kişi isterse genel mahkemelerde de dava açma hakkına sahiptir.Ancak Sigorta Tahkim Komisyonuna yapılan başvurunun maliyetinin düşük olması ve daha hızlı bir şekilde karar vermesi sebebi ile , daha faydalı olduğu görülmektedir.
alanya diyetisyen